1.Tema- Procesorový
Podsystém
Procesor-
je
to časť systému určená na postupné
spracúvanie určitých vstupov na výstupy. Presnejšia definícia znie, že je to subsystém
systému spracovania dát, ktorý prijíma informácie zakódované predtým vstupným
subsystémom, a ktorý údaje potom spracováva a odosiela na výstupný subsystém,
kde sa opäť dekódujú na informáciu.
Rozlišujeme procesory
v hardvéri, napríklad:
centrálny procesor (CPU)
matematický koprocesor (FPU)
grafický procesor (GPU)
zvukový procesor
DSP
špecializované vstupné a výstupné procesory
Časti
procesora -Riadiaca jednotka
-Aritmeticko-logická jednotka
Základne
parametre
Taktovacia
frekvencia
Šírka
spracovaného slova
Počet
a veľkosť pracovných registrov
RISC vs CISC
predstavujú dve rozdielne architektúry CPU (Central Procesor
Unit) - centrálna procesorová jednotky. CISC (Complex Instruction Set Computer)
má inštrukčný súbor s takými inštrukciami, ktoré pod jedným operačným kódom
vykonajú zložité operácie s variabilitou rôznych adresovacích módov. Toto sa
vykonáva za cenu spracovania týchto inštrukcií v strojových cykloch. Druhá
koncepcia RISC (Reduced Instruction Set Computer) je založená na predpoklade,
že frekvencia používania niektorých zložitých inštrukcií je tak malá, že sa
neoplatí pre nich plytvať plochou na čipu a v prípade potreby sú nahradené
postupnosťou jednoduchých inštrukcií. Istrukční sada obsahuje malý počet
jednoduchých inštrukcií (cca 30). Vďaka tomu sú jednoduchšie riadiace obvody
CPU a skracuje sa doba spracovania inštrukcií. Riadiace obvody u
CISC-architektúry zaberajú na čipu približne 60% miesta, kdežto u
RISC-architektúry je to iba 6-10% a výkon inštrukcie s výnimkou komunikácie s
pamäťou je jeden strojový cyklus. Pre dosiahnutie čo najvyššej rýchlosti
obmedzené prístupy do pamäte sa u RISC-architektúry ušetrené miesto na čipe
využije pre súbory registrov, ku ktorým je jednocyklový prístup.
Priamy
prístup do pamäte – DMA
priamy prístup do pamäte (anglicky direkt memory Access, skrátene DMA) je funkcia
v počítači, ktorá umožňuje určitému hardvérovému subsystému počítača používať
systémovú pamäť pre čítanie a zápis nezávisle na hlavnom procesore (CPU). DMA
je využívaná viacerými komponentmi počítača (napr. radič pevného disku,
grafická karta, sieťová karta , zvuková karta ...). Počítačový systém
obsahujúci kanály DMA môže presúvať dáta z a do komponentu s výrazne nižším
zaťažením procesora (CPU), ako počítače bez DMA. Nevýhodou takéhoto
prenosu je nemožnosť predspracovania prenášaných dát.
Prerušovači
systém
NMI
- (Non
Mascable Interrupt) nemaskovateľné prerušenie sa používa na signalizovanie
“katastrofických “ udalostí ako je napríklad náhly pokles napájacieho napätia
alebo chyba parity operačnej pamäti či zbernice. Tento vývod procesora je teda
určený pre prerušenia, ktoré nie je možné zakázať.
INTR
- (Mascable
Interrupt) maskovateľné prerušenie, resp. vývod INTR tohto zakázateľného
prerušenie je väčšinou budený ďalším obvodom - programovateľným kontrolórom
prerušenia - (PIC - Priority Interrupt Controller) typu 8259A. Obsluhu tohto
prerušenia možno programovo zakázať vynulovaním bitu IF (Interrupt Flag) v
príznakovom registri procesora. Pokiaľ je IF = 0 procesor prerušenie ignoruje.
Povinnosťou kontroléra PIC je udržať
informáciu o aktívnej požiadavke na prerušenie do doby keď sa uvoľní bit IF = 1
a procesor môže vo vhodnom okamihu akceptovať požiadavku na prerušenie tak, že
vyšle 2 zbernicové cykly v doprovode so signálom INTA (Interrrupt Asknowledge
). Počas druhého z cyklov INTA uloží PIC na dátovú zbernicu číslo vektora
prerušenia, na základe ktorého sa vykoná príslušná rutina z adresy podľa
tabuľky vektorov prerušení. Po začatí obsluhy prerušenia je automaticky
zakázaný príjem ďalšieho prerušenia. V prípade ak sa požaduje príjem ďalších
vnorených prerušení možno ich prístup odblokovať programovo pomocou
príznakového bitu IF.
Možnosť
zvyšovania výkonu procesora
Pipelining-
čiže zreťazené spracovanie, či prekrývanie strojových inštrukcií. Základnou
myšlienkou je rozdelenie spracovanie jednej inštrukcie medzi rôzne časti
procesora a tým aj dosiahnutie možnosti spracovávať viac inštrukcií naraz.
Fázy
spracovania je rozdelená minimálne na 2 úseky:
Načítanie a dekódovanie inštrukcie
Prevedenie inštrukcie a prípadné uloženie výsledku
To viedlo k vytvoreniu procesoru zloženého z dvoch
spolupracujúcich subprocesorov (skalárne architektúra), kde každá časť
realizuje danú fázu spracovania. Procesor má časti - EÚ (Execution Unit) a BIU
(Bus Interface Unit). Zreťazenie sa stále vylepšuje au novších procesorov sa už
môžeme stretnúť stále s viac reťazci rozpracovaných informácií (viac pipelines).
Z toho vyplýva, že je možné dokončiť viac, ako 1 inštrukciu za 1 hodinový
cyklus (takt procesora).
Viacprocesorové
systémy
systémy obsahujúce viacero samostatných procesorov
usporiadaných takým spôsobom, že na ňom možno prevádzkovať viac procesov naraz.
Procesory sú od seba nezávislé a paralelne pracujú
na riešení čiastkových úloh. Každý pracuje s vlastným tokom údajov
a vlastnými inštrukciami .Sú nezávislé programovateľné.
Výhody -vysoká spoľahlivosť a možnosť rekonfiguracie
pri výpadku niektorého s procesorov.
Intel je na to oveľa lepšie ako AMD . Intel znamená
kvalitu a výkon AMD robia procesory lacnejšie ale sú menej spoľahlivé
a výkone a AMD je na tom aj lepšie s cenami.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára