ELN7
Popíšte parametre
televíznej normy. Vysvetlite princíp digitálneho prenosu obrazu a satelitnej
televízie.
7.2 TELEVÍZNY SIGNÁL, TELEVÍZNE
NORMY
TELEVÍZNY SIGNÁL
Televízny signál je zložený a je tvorený úplným
obrazovým signálom a zvukovým signálom. Úplný obrazový signál obsahuje
informáciu o priebehu jasu jednotlivých bodov každého riadku a riadiace
impulzy, ktoré umožňujú v prijímači
rekonštrukciu vysielaného obrazu. Sú to riadkové a snímkové synchronizačné
impulzy, zatemňovacie a vyrovnávacie impulzy.
Úplným obrazovým signálom sa amplitúdovo moduluje nosná vlna obrazu a zvukovým
signálom sa moduluje kmitočtovo nosná vlna zvuku, ktorá má iný kmitočet ako nosná vlna obrazu.
Pre
prenos úplného obrazového signálu sa používa negatívna amplitúdová modulácia, čo znamená, že väčšiemu jasu odpovedá menšie
napätie obrazového signálu a naopak. Inak povedané, obrazovka je väčším napätím zhasínaná.
Napäťový priebeh jedného riadku je zároveň na obr. 7.4.
Na obrázku nie sú nakreslené synchronizačné a zatemňovacie snímkové impulzy. Dĺžka zatemňovacieho snímkového impulzu
je 25 H (H je čas jedného riadku, čo činí 64 μs). V dobe jeho trvania sa prenáša nielen synchronizačný polsnímkový impulz, ale i
tzv. vyrovnávací a udržiavací impulz a taktiež informácie Teletextu.

Obr. 7.4 Priebeh
úplného televízneho signálu v jednom riadku
TELEVÍZNE NORMY
Televízne normy stanovujú presne tvar a dobu trvania
všetkých impulzov, počet riadkov a snímok, druh modulácie, kmitočty
nosnej vlny obrazu a zvuku, šírku televízneho kanálu a rozdelenia kmitočtov
vo vlnových pásmach určených pre vysielanie televízie. V SR sa pre čiernobielu
televíziu používala norma OIRT, neskoršie CCIR. Podľa
týchto noriem sa za sekundu prenáša úplných 25 snímok. Jeden snímok si môžeme
predstaviť ako
jedno statické znázornenie celej snímanej scény na obrazovke. Každá snímka
sa rozkladá na 625 riadkov prekladaným spôsobom, čo
znamená, že každá snímka sa prenáša ako dve polsnímky. V nepárnej polsnímke sa
prenášajú všetky nepárne riadky a v párnej polsnímke sa prenášajú párne riadky
prekladané v medzerách nepárnych riadkov.
Týmto spôsobom sa zvýši počet
(pol)snímok na 50, čo znižuje možnosť vnímania rušivého blikania pri rovnakej požiadavke
na šírku prenášaného kmitočtového pásma. Riadkový kmitočet fr
môžeme vypočítať z počtov riadkov a snímok:
25 snímok za
sekundu . 625 riadkov = 15625 Hz.
Z
riadkového kmitočtu možno vypočítať periódu, alebo trvanie
jedného riadku:
Pomer šírky a výšky televízneho obrazu je stanovený rovnako ako u filmu,
t.j. 4 : 3. Každý bod obrazu má šírku rovnú výške riadku, takže jedna úplná
snímka obsahuje celkom N = 625 . 4/3 . 625 = 520 833 bodov.
Pri snímkovom kmitočte 25 Hz sa za sekundu prenesie celkom 25 . 520 833 = pribl.13.106 bodov.
Krajný
prípad nastane, ak sa budú striedať pravidelne biele body s čiernymi. Ako je zrejmé z obr. 7.5 dvojici bodov čierny - biely odpovedá jedna
perióda striedavého signálu. Takže z celkového množstva bodov môžeme stanoviť potrebný maximálny kmitočet obrazového signálu fmax, pre ktorý platí fmax = ½.13.106 = 6,5 MHz.

Obr. 7.5 Vzťah bodov a kmitočtu
Zvukový
sprievod používa kmitočtovú moduláciu, pričom nosná vlna zvuku má kmitočet o 6,5 MHz vyšší ako nosná
vlna obrazu. Šírka pásma vyhradená pre jeden televízny kanál (obraz + zvuk +
rezerva) je 8 MHz. Kmitočtové rozsahy jednotlivých televíznych pásiem a čísla kanálov sú uvedené v
tab. 7.1.
Tab. 7.1 Rozdelenie
televíznych kmitočtov

NORMY FTV
Typickými predstaviteľmi prenosových sústav
(noriem) farebnej televízie sú systémy NTSC,SECAM a PAL.
ZÁKLADNÉ POZNATKY O FAREBNOM
SVETLE
Vstupnou veličinou farebného
televízneho prenosu je farebné svetlo, ktoré predmety snímané sami
odrážajú, prípadne prepúšťajú smerom ku
snímacej kamere. Naše oko vníma svetlo ako elektromagnetické vlnenie v rozmedzí
vlnových dĺžok 380 až 750 nm.
Každú vlnovú dĺžku vnímame ako
farbu. Citlivosť oka pre rôzne farby
vyžarované rovnakou energiou je rôzna. Najcitlivejšie je oko na žltozelenú
farbu – obr. 7.9.

Obr. 7.9 Citlivosť oka na svetlo rôznych
farieb
SÝTOSŤ, FAREBNÝ
Veličiny charakterizujúce
farebné svetlo sú sýtosť, farebný tón a jas.
Sýtosť udáva stupeň zriedenia sýtej farby
bielym svetlom. Farba so stopercentnou
sýtosťou nemá primiešané
žiadne biele svetlo. Biela farba má nulovú sýtosť.
Farebný tón udáva prevládajúcu
vlnovú dĺžku (farebnosť) svetla.
Jas charakterizuje výkon (energiu)
príslušného farebného svetla.
Farebná televízia vychádza z
trojfarebnej podstaty farebného videnia. Vnem akejkoľvek farby možno
vytvoriť zmiešaním troch
vhodne vybratých základných farebných svetiel. Pre prenos FTV boli zvolené
tieto základné farby:
– červená R ( z angl. red,
čítaj „red“)
– zelená G ( z angl. green, čítaj „grín“)
– modrá B ( z angl. blue, čítaj“blú“)
Zmiešaním určitého pomeru týchto farieb dostaneme
biele svetlo (obr. 7.10).

Obr. 7.10 Súčtové miešanie farieb
Pomer je daný citlivosťou oka (obr. 7.9) takto:
Červená 30 %, zelená 59 %, modrá 11 %.
Alebo taktiež platí :
Biela = 30 % červenej + 59 % zelenej + 11% modrej.
JASOVÝ SIGNÁL
Biela farba predstavuje jasový signál UY
ČBTV
prenáša jedinú svetelnú informáciu a tou je práve tento jasový signál UY.
SIGNÁL ZÁKLADNÝCH FARIEB
Farebná televízia musí prenášať tri signály základných farieb a to červenej
– UR, zelenej – UG a modrej – UB.
Tieto farebné signály UR, UG, UB sú vytvárané v televíznej kamere tromi
nezávislými snímacími elektrónkami. Z týchto signálov môžeme vytvoriť jasový signál pre šedú a bielu farbu s ohľadom
na rôznu citlivosť ľudského
oka na jednotlivé farby zmiešaním farebných signálov takto:
UY = 0,3UR + 0,59UG + 0,11UB
Prenášaním jasového signálu UY je zaručená
zlučiteľnosť s ČBTV,
pretože tento signál je vlastne obrazovým signálom ČBTV.
Keby sme prenášali každý z troch farebných signálov UR, UG, a UB
samostatným televíznym kanálom, vyžadoval by vysielač farebnej televízie neúmerne široké pásmo 3
. 8 = 24 MHz. Preto sa potrebné tri
farebné signály UR, UG a UB prenášajú vhodne zakódované.
Pre maximálnu úsporu kmitočtového pásma je najvhodnejší prenos dvoch
rozdielových farebných signálov (farbonosných
informácií). Rozdiely sa vytvoria jednoducho v
maticovom obvode, ktorého princíp je zrejmý z obr. 7.11.
Prečo digitalizovať televíziu?
Nevyhnutnosť digitalizácie si vynucujú
v dnešnej dobe nepostačujúce frekvenčné pásma. Napríklad Európa sa s takmer 500 televíznymi kanálmi v súčasnosti
borí s preťažením vysielacích frekvencií. Čoraz väčšie obrazovky si však pýtajú kvalitnejší signál, a teda aj viac frekvenčného spektra.
Mnohé vysielače navyše prekračujú hranice štátov, v ktorých sú umiestnené a pre
ktoré sú primárne určené.
Digitálna
televízia môže tieto problémy vyriešiť. Pri analógovom pozemnom
vysielaní zaberie prenos obrazu a zvuku každého televízneho kanála 8 MHz.
Digitálna technológia umožňuje vybudovať sieť, v ktorej budú toto pásmo využívať
viaceré programy.
Hoci je digitálna televízia menej náročná na spotrebu frekvenčného spektra, frekvenčné plánovanie je nevyhnutné. Už v súčasnosti je zrejmé, že sa musí nanovo vypracovať takzvaný štokholmský plán, zostavený v roku 1961 pôvodne pre analógové vysielanie. Plánovacia konferencia sa s veľkou pravdepodobnosťou uskutoční už v roku 2005.
Hoci je digitálna televízia menej náročná na spotrebu frekvenčného spektra, frekvenčné plánovanie je nevyhnutné. Už v súčasnosti je zrejmé, že sa musí nanovo vypracovať takzvaný štokholmský plán, zostavený v roku 1961 pôvodne pre analógové vysielanie. Plánovacia konferencia sa s veľkou pravdepodobnosťou uskutoční už v roku 2005.
Základný princíp fungovania Digitálnej televízie.
A
ako vlastne táto digitálna televízia funguje, čo poskytuje, ako je realizovaná,
nuž čítajte ďalej a dozviete sa viac.
Systém
digitálnej televízie sa paralelne rozvíjal v rôznych krajinách, takže v
súčasnosti existujú tri vývojové prúdy. Grand Alliance (GA) sa používa
na americkom kontinente, MUSE funguje v Japonsku, Austrália a európske
štáty prijali štandard Digital Video Broadcasting (DVB).
Európsky
štandard (vznikol v septembri 1993) sa člení na tri podsystémy:
- satelitný DVB-S,
-
káblový DVB-C
-
terestriálny (pozemný) DVB-T.
Princíp
spracovania signálu je pri DVB podsystémoch veľmi podobný.
1.
Zvukový i
obrazový signál prichádzajú do kódera
(enkódera), kde sa na základe protokolu MPEG-2 spracujú a zbalia do
paketov.
2.
V kóderi sa
signál konvertuje do digitálnej podoby
a určuje sa kvalita obrazu a zvuku, ktorá sa - na rozdiel od analógového
vysielania - akýmkoľvek ďalším spracovávaním a prenosom nemení.
3.
Spaketovaný
signál potom putuje do modulátora.
Každý z DVB podsystémov využíva inú technológiu modulácie.
4.
Z modulátora
signál prichádza na koncový stupeň a na anténu.
5.
V prípade
satelitného vysielania potom vo frekvencii rádovo 14 GHz pokračuje
na satelit, ktorý pokrýva určitú plochu zemegule.
6.
Medzi kóderom a
modulátorom sa obvykle nachádza takzvaný multiplexor, ktorý sústreďuje signály z viacerých kóderov do
jedného toku.
Rovnakým spôsobom ako video alebo audio sa môžu
spracovávať a prenášať dáta vrátane internetových.
Rovnakým spôsobom ako video alebo audio sa môžu
spracovávať a prenášať dáta vrátane internetových.
7.
Signál
zo satelitu alebo pozemného vysielača v prípade káblovej digitálnej televízie smeruje na hlavnú stanicu,
odkiaľ sa káblovými rozvodmi šíri k divákovi.
8.
Na
sledovanie digitálnej TV je potrebný prijímač s
demodulátorom DVB-C (ktorý
mení digitálny signál na analógový) alebo digitálny televízor.
demodulátorom DVB-C (ktorý
mení digitálny signál na analógový) alebo digitálny televízor.
9.
V
prípade pozemného digitálneho vysielania sa signál k divákovi dostane
prostredníctvom siete vysielačov a na konci reťazca je televízor s demodulátorom DVB-T.
10. Príjemca satelitného digitálneho
vysielania potrebuje
parabolickú anténu,
vonkajšiu jednotku (frekvenčný konvertor) a
vnútornú jednotku (set-top-box). Signál nakoniec putuje do
televízneho prijímača vybaveného príslušným tunerom.

Zrejme sa ešte stále pýtate prečo
preferovať digitálnu televíziu oproti starej klasickej televízii. Dôvodov je
veľa a silne presvedčivých.
Porovnanie analógovej a digitálnej televízie.
Ak
by som mal porovnať digitálnu televíziu so starou analógovou, bolo by to tak
ako by som porovnával gramofónovú dosku a CD. Rovnako budete môcť sledovať televízne programy ako
pred tým, ale zvýši sa kvalita obrazu rovnako aj váš
komfort.
Okrem
toho ak CD priniesli možnosť prenášať na jednom zvukovom nosiči nielen
hudbu, ale aj ďalšie iné informácie o danom CD, autoroch, skladbách a
pripomenúc multimediálne CD (ktoré umožňujú prenášať rovnako textové,
obrazové, zvukové, ale aj video informácie), tak aj digitálna
televízia umožní nielen prenos obrazu, ale aj rozmach nových služieb
poskytovaných v rámci danej televíznej siete.
Digitálna televízia (neskôr už len DVB) poskytne ďaleko viac kanálov, ako lokálnych tak celoplošných
vo vyššej technickej kvalite a to na úrovni štandartnej
televízie (SDTV- Standard TV), alebo na úrovni
televízie s vysokým rozlíšením obrazu (HDTV - High Definition TV).
Televízia
s vysokým rozlíšením obrazu nám umožní prijímať TV programy s filmovou kvalitou
a s viackanálovým zvukom.
Štandartná TV poskytne niekoľko násobne väčší počet programov (namiesto
jedného analógového) s množstvom
ďalších interaktívne získavaných multimediálnych informácii.
Ku
príkladu na jeden analógový TV kanál pripadajú 2 HDTV, 6 – 8 SDTV
a dokonca 16 LDTV. Čo znamená, že namiesto 3 SDTV programov
budeme schopný prenášať až 24 programov v kvalite PAL.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára